news
UT Challenge

UT Challenge: ‘Volwassener en focus op kwaliteit’

2018-02-19
Profielfoto
 | Rense Kuipers

De inschrijving voor de tweede editie van ondernemerschapswedstrijd UT Challenge is geopend. De organisatie wil meer volwassenheid en kwaliteit en minder koudwatervrees van UT-studenten om mee te doen, aldus Stef Huttinga van de Student Union en projectmanager Lino Thewissen.

Waar zetten jullie globaal op in, bij editie twee?

Huttinga: ‘Van studenten, voor studenten. Die kant willen we op met de UT Challenge. Op organisatorisch gebied hebben studenten meer invloed. Dat geldt voor onze rol als Student Union in de stuurgroep. En voor de uitvoering hebben we een team van vier studenten die samen met het externe bedrijf Soapbox de kar trekken.’

Thewissen: ‘Wie bieden dit jaar drie categorieën aan waarin UT-studenten kunnen deelnemen. Naast ‘Idea’ en ‘Prototype’ hebben we nu ook de categorie ‘Startup’, voor de wat volwassener studentondernemingen. De winnaar van vorig jaar bij Prototyping, Aryzon, zouden we eigenlijk in deze categorie indelen.’

Waarom is het belangrijk dat studenten nu meer de regie hebben?

Huttinga: ‘De UT Challenge is afgelopen jaar organisatorisch sterk neergezet, maar we zijn er nog niet. Het evenement is voor ondernemende studenten en dient in onze visie mede door studenten georganiseerd te zijn. Dit resulteert in meer draagvlak onder potentiële deelnemers en zal er in de toekomst voor zorgen dat meer studenten de sprong durven te wagen om mee te doen.’

Was dat zo’n probleem?

Huttinga: ‘De eerste editie was zeker geslaagd, met zo’n 75 projecten. In kwaliteit van projecten zat wel een wezenlijk verschil. Voor deze editie hopen we zeker op evenveel deelnemende projecten, al is het credo wel kwaliteit boven kwantiteit. Zeker in geval van de laatste twintig projecten die aan het eind van de competitie een gooi doen naar een finaleplek.’

Thewissen: ‘Als je heel kritisch kijkt, zou je je wenkbrauwen kunnen optrekken bij het idee dat de bierbrouwers van Hops & Grains ervandoor gingen met een hoofdprijs. Met alle respect uiteraard naar dat project toe, maar het vertegenwoordigt wat minder het high tech, human touch-idee van de UT.’

Hoe krijg je zo’n kwaliteitsimpuls voor elkaar?

Thewissen: ‘Het begint met actief benaderen van studenten. We kunnen de hele campus wel volplakken met posters, maar of dat effect zal hebben is zeer de vraag. We geloven meer in face-to-facegesprekken en studenten actief en persoonlijk benaderen.’

Huttinga: ‘Iedereen heeft wel een idee om iets neer te zetten. Maar vaak houden studenten zichzelf tegen. Het is een soort koudwatervrees. Is mijn idee wel goed genoeg? Ben ik niet al te druk met andere zaken? We hopen dat studenten die schroom van zich afwerpen en zo’n idee niet meer in hun achterhoofd houden, maar indienen. Je hoeft niet per se studentondernemer te zijn. Het gaat om studenten met een ondernemende houding, zoals je al volop ziet in activisme. De vijver is groot genoeg.’

De finale is in juni. Wat gebeurt er tot die tijd?

Thewissen: ‘De inschrijvingen zijn voor alle UT-studenten geopend. Dit biedt ook al mogelijkheden om te chatten met coaches van onze business partners, zoals ASML en Thales. Overigens, als je geen project of idee hebt, kun je een profiel aanmaken om in contact te komen met onze partners. Deze hebben casussen klaarliggen om mee aan de slag te gaan.

In april selecteren we een top 40. Daarna volgen workshops en speeddates. In mei selecteren we de beste twintig kandidaten. De finale is op 21 juni, dan maken de overgebleven kandidaten kans op prijzen oplopend tot vijfduizend euro.’